مهندسی معکوس برد آفتامات

مهندسی معکوس مدارات الکترونیکی

افزایش ولتاژ خروجی دینام

برای اقزایش ولتاژ خروجی دینام ، یعنی رساندن آن به حدی که بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده ها باشد ، به نسبت لازم موارد زیر باعث افزایش آن می شود :

1- زاویه بین خطوط میدان و مسیر حرکت

2- شدت میدان قطبین

3- سرعت حرکت آمیچر

4- طول سیم

شدت میدان قطبین تابع قدرت خروجی دینام است . با چنین وضعیتی برای افزایش ولتاژ و جریان خروجی دینام بهترین کار ازدیاد طول سیم کلاف های آرمیچر است .

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

ساختمان آفتامات ( رله ولتاژ )

رله ولتاژ یک هسته آهنی با چندین دور سیم پیچ است که آن را به طور موازی پیچیده شده است . روس هسته یک جفت پلاتین تعیین شده که در حالت عادی بسته است .

جریان مصرفی بالشتک های دینام و سیم اتصال بدنه خارجی از ذغال مثبت گرفته می شود و پس از تغذیه فطب های آفتامات می رود و در حالت عادی که ولتاژ خروجی دینام کم است و از طرق پلاتین های اتصال بدنه می شود .

کاهش ولتاژ باعث می شود که هسته رله ولتاژ نیروی خود را از دست بدهد و فنر آن پلاتین متحرک را بکشد و با پلاتین ثابت تماس دهد و مجددا جریان میدان از طریق پلاتین ثابت تماس دهد و مجددا از طریق پلاتین ها اتصال بدنه می شود


آفتامات

در مدار شارژ آفتامات وضایف زیر را دارد :

1- کنترل ولتاژ خرجی دینام

2- کنترل جریان تولید شده دینام

3- دادن اجازه شارژ به باطری سالمی که خالی شده است .

4- ممانعت از تخلیه جریان باطری در دینام به هنگام خاموش بودن موتور

5- قطع عمل شارژ پس از پر شدن باطری